Tunnustus kirkon oikeutena
Järjestys, niin tärkeä kuin se kirkolle onkin, on aina toissijainen. Oikeus on aina järjestys. Mutta järjestys ei aina ole oikeus. Järjestyksen on heijastettava ja palveltava tunnustusta. Samalla tavalla kuin lain täytyy olla pelastuksen asiassa alisteinen evankeliumilIe, kirjoittaa Arto Seppänen.
Tunnustus on luterilaiselle kirkolle luovuttamaton asia. Sitä se on ollut aina kristilliselle kirkolle. "Älä siirrä vanhaa rajapyykkiä, jonka esi-isäsi ovat paikalleen panneet." (Snl. 22:28).
Tämän sanan kohdan vanhan kirkon opettajat liittivät oikean opin säilyttämiseen. Tämä rajalinja on määritelty myös Augsburgin Tunnustuksessa seuraavasti: "Tässä ovat esitettynä oppimme pääpiirteet - siinä ei ole mitään, mikä on ristiriidassa Raamatun, katolisen kirkon tai Roomankaan kirkon kanssa." Edellä sanottu periaate pätee myös kirkko:oikeuteen. Siksi kirkkolain alussa on tunnustuspykälä. Siinä kirkko sitoutuu Raamattuun, kolmeen vanhan kirkon tunnustukseen ja luterilaiseen tunnustukseen. Kirkon oikeuden on oltava samassa linjassa.
"Suomen evankelis-luterilainen kirkko tunnustaa sitä kristillistä uskoa, joka perustuu Jumalan pyhään sanaan, Vanhan ja Uuden testamentin profeetallisiin ja apostolisiin kirjoihin, ja joka on ilmaistu kolmessa vanhan kirkon uskontunnustuksessa sekä muuttamattomassa Augsburgin tunnustuksessa, ja muissa luterilaisen kirkon Yksimielisyyden kirjaan otetuissa tunnustuskirjoissa.
Kirkko pitää korkeimpana ohjeenaan sitä tunnustuskirjojen periaatetta, että kaikkea oppia kirkossa on tutkittava ja arvioitava Jumalan pyhän sanan mukaan." (KJ 1:1§)
Tunnustuspykälä on kirkko-oikeuden etumerkki.
Tunnustuspykälää voisi verrata sävellyksen etumerkkiin. Se määrittää yksittäisten sävelten tehtävän (esim. perussävelen paikan) ja sävelten keskinäiset suhteet. Etumerkin huomiotta jättäminen tai sen korvaaminen jollakin muulla satunnaisella tekee muuten niin tutun melodian vääräksi, jopa täysin tunnistamattomaksi.
Kirkkolaissa tunnustuspykälä ,määrittää yksittäisten pykälien sisältää, käsitteitä ja niiden keslanäisiä suhteita. Siksi kirkkolainsäädäntöä tulee lukea tunnustuspykälän valossa. Siihen velvoittavat myös kirkkolain esityöt. Hallituksen esitys kirkkolaiksi sisältää nimittäin oikeusperiaatteita, jotka nousevat tunnustuspykälästä. Suoraan laista ja sen esitäistä nousevilla oikeusperiaatteilla ja niiden huomioonottamisella on ratkaiseva merkitys oikeuden toteutumisen kannalta. Tällöin ne ovat oikeuslähteitä, joihin oikeudellisen ratkaisun on perustuttava.
Tällaisia laista ja hallituksen esityksestä nousevia periaatteita ovat raamattuperiaate (sola scriptura, eli yksin Raamattu periaate), tunnustuksellisuuden periaate ja vanhan kirkon tunnustuksiin sitoutumisen periaate. Jos näitä periaatteita ei kirkkolain tulkinnassa noudateta, mennään harhaan. Samoin käy, jos käytettävät oikeusperiaatteet haetaan muusta lainsäädännöstä. Tällöin voidaan sanoa, että meillä on kirkkolaki, mutta ei kirkko-oikeutta. Oikeus ei toteudu.
Oikeusteoreetikko Hannu Tolosen mukaan: "Ratkaisu joka ei perustu oikeuslähteisiin, ei ole oikeudellinen ratkaisu. Sen sijaan se on näytelmä, poliittinen ratkaisu tai muu sosiaalinen toiminta."
Järjestys vai tunnustus
Edellä on jo puhuttu tunnustuspykälästä sävellyksen etumerkkinä. Jokin kirkkolain pykälä näyttää aivan toiselta, kun se luetaan tunnustuspykälän valossa. Otan yhden esimerkin. Kirkkojärjestys 2: 9§ määrää, että jos ehtoollista vietetään muualla kuin kirkossa, siihen on oltava tuomiokapitulin lupa. Tilapäisesti luvan voi antaa myös kirkkoherra. Äkkilukemalta säädös näyttää koskevan ensisijaisesti hyvää järjestystä.
Tarvitaanko hyvän järjestyksen ylläpitämiseen piispaa tai kirkkoherraa? Mikä on se yhteinen nimittäjä tässä tapauksessa piispan ja kirkkoherran välillä? Tarkasteltaessa kirkkolainsäädäntöä lähemmin huomataan, että yhdistävä tekijä on tunnustuksellisuuden· valvominen. Piispa tekee sen korkeimmalla tasolla, mutta sama vastuu on kirkkoherralla oman seurakuntansa alueella tapahtuvaan toimintaan.
Kun säädöstä luetaan tunnustuspykälän valossa, kysymys ei olekaan vain hyvästä järjestyksestä. Säädöksen tarkoitus ( oikeustieteen ratio legis) on turvata tunnustuksenmukaisen messun toimittaminen ja estää tunnustuksenvastainen ehtoolliskäytäntö.
Järjestys, niin tärkeä kuin se kirkolle on1cin, on aina toissijainen. Oikeus on aina järjestys. Mutta järjestys ei aina ole oikeus. Järjestyksen on heijastettava ja palveltava tunnustusta. Samalla tavalla kuin lain täytyy olla pelastuksen asiassa alisteinen evankeliumille.
Onko pappi virkamies vai paimen?
Toinen esimerkki koskee papin virkaa. Tunnustuksesta irrotettuna papin virkaa koskevat säädökset voivat näyttää olevan puhtaasti virkamiesoikeutta. Tunnustuksen valossa luettuna on kuitenkin kyseessä paimenen ja Jumalan sanan palvelijan virka.
Näiden kohtien lukeminen virkamieslainsäädännön silmälasein johtaa väärään tulkintaan. Katsoihan Turun hallinto-oikeus jokin aika sitten, että pappi jumalanpalvelusta toimittaessaan ei harjoita uskontoaan, vaan on virkamies. Ei kai kirkkolaki tarkoita sitä, että "leipäpappi" on kirkon papinviran ihanne?
Kirkolla on oikeus tunnustukseensa
Kirkolla on oikeus tunnustukseensa. Se on kirkon perustuslaillinen oikeus (PeL 76§) ja vielä enemmän: se on kirkon jumalallinen oikeus. Tunnustuspykälän tähden kirkon oikea oikeus nousee ja kasvaa tunnustuksesta.
1900-luvun merkittävimpiin kuuluva protestanttinen systemaatikko, tanskalainen Regin Prenter näkee, että evankelisen kirkko-oikeuden, ollakseen todellista kirkko-oikeutta eikä lavastettua kirkko-oikeudettomuutta, on perustuttava Raamattuun ja kirkon tunnustukseen. Miten meillä Suomen evankelis-luterilaisessa kirkossa?
ARTO SEPPÄNEN
Kirjoittaja on Utsjoen kirkkoherra ja teologian tohtori
Kirjoitus on julkaistu Sanansaattajassa 23.8.2007
Sunday, August 26, 2007
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment